farfarstoppsncka.blogg.se

~ tankar, minnen, känslor och reflektioner~trädgård och husdjur~ME CFS den kroniska sjukdomen jag lever med

Varför är det så svårt att få vård?

Kategori: ME/CFS

Sen jag kom hem från Stora Sköndals ME/CFS mottagning 26 april har jag inte träffat en läkare. Jag bytte vårdcentral för att få en lite närmare och mailade till dem info om mig och så har de fått kopior av journalanteckningarna på Stora Sköndal. En sköterska ringde upp och sa att de hade mycket just nu så det kunde ta ett par veckor innan jag fick en tid. Två och en halv vecka gick. Jag behövde nu ett sjukintyg och förnyade recept på några mediciner jag tar varje dag. Ringde VC och frågade när jag skulle få komma, svaret blev efter semestern. Jag förklarade mitt dilemma och hon undrade då om inte min förra VC kunde hjälpa mig?! 
Det kan de inte eftersom jag inte längre är listad hos dem.
Som tur är har jag Previa företagshälsovård som jag kunde ringa och få både sjukintyg och medicin av. Men antagligen kommer FK avslå även det sjukintyget eftersom det liknar de andra och inte har någon information från Stora Sköndal. 
Det är svårt att inte stressa upp sig när det är så här. 
Jag försöker förlika mig med att leva med en kronisk sjukdom och jag försöker få grepp om vad det kommer innebära i längden och jag önskar verkligen få den hjälp jag behöver för att kunna leva så "normalt" det nu går. Så jag andas, övar på mitt tålamod och försöker göra vad jag kan. Resten får "bli som det blir" nu när det "är som det är" - citerar min förra psykologs ord. 
 
Kommentera inlägget här: