farfarstoppsncka.blogg.se

~ tankar, minnen, känslor och reflektioner~trädgård och husdjur~ME CFS den kroniska sjukdomen jag lever med

Hjälpmedel av olika slag

Kategori: ME/CFS

Så har jag/vi äntligen tagit tag i att få hjälpmedel som underlättar vardagen. På Stora Sköndal har jag fått tips och tankar kring vad jag skulle kunna ha nytta av, men eftersom jag tillhör ett annat landsting och kommun, kan de inte ge mig några hjälpmedel. Så vi behövde ta kontakt med kommunen för att få hjälp av arbetsterapeut och fysioterapeut.
 
Men eftersom vi började förstå att vi måste byta bostad och vårt sökområde var stort, Söderhamn upp till Örnsköldsvik, kände vi att det fick vänta tills vi flyttat och visste vilken kommun och vilket landsting vi skulle komma att tillhöra. Men nu har det börjat hända saker! 
 
Efter ett första hembesök av terapeuterna så kom de med en magstödsstol att använda i köket. Den är höj- och sänkbar och har hjul, sen finns det massor med justeringar av sitts och magstödsplatta. 
Mycket energi sparas då jag sitter och kan åka på stolen istället för att gå fram och tillbaka i köket. Jag har inte kollat med stegräknaren hur många steg som sparats, men jag känner skillnad i kroppen och knoppen.
 
 
 
Jag har även fått en kudde som avlastar armarna när jag ligger i sängen eller soffan med iPad och mobil eller något handarbete.
 
 
 
Jag har även fått träffa en arbetsterapeut på min vårdcentral (landstinget) eftersom jag skulle vilja ha en elrullstol så att jag lättare kan förflytta mig utomhus, även vara lite mer oberoende av T som annars får skjutsa mig i rullstolen så fort vi är utanför hemmets fyra väggar. I mitten av April ska vi till hjälpmedelscentralen och testa elrullstolar.
Av henne fick jag låna ett handledsstöd och ett tummstöd eftersom jag har mycket värk i händerna, särskilt tumme, pekfinger och handleder. Jag tycker att båda är bra och hjälper på olika sätt vid olika tillfällen. 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2019-03-16 | 11:02:06

    Glad att du fått hjälp💗💗💗💗 Kram Lisa

    Svar: Ja, det gör större skillnad än jag trodde. Är så skönt att orka med andra saker, som telefonsamtal och vi har haft vänner på lunch ett par gånger hos oss. Små guldkorn för själen 🌺
    Farfars toppsnäcka

  • Marianne säger:
    2019-03-19 | 21:50:08

    Men det låter ju helt fantastiskt❣️ Duktig du är med ditt pysslande mitt i allt.

    Svar: Tack 😊🤗💗
    Farfars toppsnäcka

Kommentera inlägget här: