farfarstoppsncka.blogg.se

~ tankar, minnen, känslor och reflektioner~trädgård och husdjur~ME CFS den kroniska sjukdomen jag lever med

När man varit sjuk länge

Kategori: Tankar och funderingar

Jag ville inte skriva en massa här om hur jag mår utan jag ville hellre skriva om trädgård, handarbete och minnen, men som det är nu är det svårt att inte skriva om hur jag mår.
Det har varit väldigt tyst här eftersom jag inte mår bra. Jag får bra hjälp och stöd men det tar lång tid att få nån klarhet i vad jag drabbats av.
Sakta börjar det sjunka in att det här kanske är en kronisk sjukdom som det tar väldigt lång tid att eventuellt bli bättre i. Just nu försöker jag få stabilitet i mitt mående så att det inte blir så många dalar.
Jag har kronisk värk och sömnstörningar. Jag är begränsad till hemmet och T har fått skjutsa mig sista tiden till möten med läkare och andra. Jag får yrsel och blir illamående. Jag är ljudkänslig och ibland ljuskänslig. Jag vilar ofta och mycket, i sängen eller i soffan. Det finns ingen enkel lösning och det enda jag kan göra är, att försöka göra det bästa av situationen.
Just nu försöker jag se hur mycket energi jag har varje dag och hur mycket energi varje aktivitet tar. Sen får jag välja vad jag tycker är viktigt och värt att lägga energi på. Inte lätt när jag fortfarande vill göra så mycket och ibland glömmer bort att kroppen inte orkar med det.
 
Sköt om er, mina vänner. 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-12-02 | 20:01:35

    Kram/Many

Kommentera inlägget här: