farfarstoppsncka.blogg.se

~ tankar, minnen, känslor och reflektioner~trädgård och husdjur~ME CFS den kroniska sjukdomen jag lever med

Tidningsartikelserie om ME i Svenska Dagbladet

Kategori: ME/CFS

Är så tacksam att detta tas upp av journalister och att dessa artiklar får uppmärksamhet. Några av artiklarna är låsta så man måste prenumerera men andra är öppna för alla.
 
I den här artikeln intervjuas författarinnan Susanne Alvtegen som har ME. Här kommer några citat från artikeln:
 
 Jag ställs inför absurda val. Ska jag tvätta håret eller svara på ett mejl? Att hushålla med energin är enda sättet att undvika nya skov. Att skriva en ny roman är helt omöjligt. En bra dag klarar jag att skriva en timme när jag tidigare kunde jobba 18 timmar i sträck.”
 
Tänk dig att du vaknar varje morgon och känner det som att du suttit uppe till klockan 5 och druckit rödvin. Och samtidigt har influensa. Så känner jag varje morgon. Och då är det en ganska bra dag.
 
 
I den här artikeln berättar Jonas Blomberg, professor emeritus, hur han ser på läget kring ME sjuka. Bl.a säger han:
– På 1950-talet följde jag med min pappa som var neurolog hem till patienter som låg i den då nästan helt okända sjukdomen MS. Det är ungefär så ME-patienterna blir sedda i dag. De blir misstrodda och måste hela tiden förklara sin sjukdom, säger Jonas Blomberg.”
 
Hela artikeln kan ni läsa här.
 
 
Tack för att ni läser 💗
 
 
 
Kommentera inlägget här: