farfarstoppsncka.blogg.se

~ tankar, minnen, känslor och reflektioner~trädgård och husdjur~ME CFS den kroniska sjukdomen jag lever med

Jag är inte deprimerad bara för att jag är sjuk och begränsad!

Kategori: Tankar och funderingar

Vill skriva av mig lite tankar kring det här att vara sjuk en längre tid utan att ha en diagnos och nån prognos för framtiden. 
  • Jag är i det 24 timmar om dygnet, det går inte att lämna av sig symtomen nånstans å få en stunds vila.
  • Jag är naturligtvis ledsen och ibland nere pga min situation och det behöver jag få ventilera ibland. Det bästa kommentarerna jag fått i de lägena är: "jag beklagar att det är så" och "men vad tråkigt för dig". Jag behöver inga lösningar eller tips, just då, utan bara ett "hörande öra". 
  • Jag uppskattar ändå livet och allt runt omkring mig men jag kan inte njuta av det på samma sätt och jag kan inte göra samma saker som förut. 
  • Jag fokuserar på det positiva även om det negativa alltid är närvarande. Jag väljer att inte bli bitter utan att glädjas åt det lilla istället. 
  • Jag försöker vänja mig vid min nya situation och jag försöker anpassa mig efter den, men det är inte alltid så lätt. Att se möjligheter istället för begränsningar är en utmaning i sig. 
I början av 2016 såg jag fram emot ett bröllop, några dar i Stockholm med musikalbesök och en resa till Thailand med släkten. Inget av det blev av, jag trodde att det skulle vara bra att ha något trevligt att se fram emot och få byta miljö och umgås med vänner. Men så är det inte längre, jag mår bäst hemma ❤
 
Kommentera inlägget här: