farfarstoppsncka.blogg.se

~ tankar, minnen, känslor och reflektioner~trädgård och husdjur~ME CFS den kroniska sjukdomen jag lever med

Pelargonerna är nedklippta och sticklingar är tagna

Kategori: Trädgård

Klippte ner våra övervintrade pelargoner och tog sticklingar. Vi brukar plantera dem direkt i jorden, men testade med att först rota några av dem i vatten. 
Men efter ca 4 dagar planterade vi även ned dem i jord, vattnet blev så ofräscht och inte såg sticklingarna ut att trivas heller. 


(null)

Nu ca tre veckor senare håller vi på att skola ut dem. De får stå i växthus på vår inglasning på dagarna men komma in i värmen under nätterna. De verka gilla det. 
Först planterade vi dem en och en men för att kunna hantera dem planterade vi två och tre i varje kruka. Nu längtar vi efter sommar.

(null)

(null)





KOMMENTARER:

  • Linda T säger:
    2022-05-05 | 15:39:18

    Vilken härlig pelargonodling ni har! Visst är det underbart med pelargoner! Jag har blivit en riktigt pelargonnörd. Beställer sticklingar från alla möjliga hörn av landet, ropar in på Traderaauktioner och har mig. Det finns ju i så otroooligt många varianter och färger! Jag brukar testa lite olika sorter som jag tycker verkar spännande och som är vackra på bild, och sedan sparar jag och förökar dem som trivs bäst hos mig. Vissa är ju mer svårflörtade än andra. Vildpelargoner och Zonartic ska vi inte tala om. Hos mig blev det alldeles för få blommor på plantorna, så de fick byta hem. Har ju inte så mycket plats så det är viktigt att de plantor jag sparar verkligen blommar - mycket!

    Har bara två fönster i rätt väderstreck (där det ena mestadels upptas av orkidéer). Och det finns tydligen gränser för hur många pelargoner man får rum med på en balkong, tycker min man i alla fall - vi har lite olika åsikter där. Ju fler plantor, desto bättre, tycker jag. "Nja, men det är viktigt att kunna ta sig fram på balkongen också”, tycker han. Pfff, såna dumheter! ;o)
    Kram på dig!

Kommentera inlägget här: